پنجره‌های چرمی روی دست و کمر!

مهزاد صفوی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تصویرسازی، طراح و تولیدکننده کمربند و دستبند با طرح سنتی است؛ کارش را با طرح‌های سوررئال شروع کرده و سپس با طرح‌های همه‌پسند و مد ادامه داده است. طرح‌های سنتی که در این چندساله روی هر چیزی از ماگ‌ها و گلدان‌ها تا مانتو، کیف و کفش دیده‌ایم و حالا صفوی این جنس از طرح‌ها را روی دستبند‌ها و کمربند‌های چرمی نقش کرده است. به قول خودش، طرح‌هایش با باقی طرح‌ها متفاوت است؛ زیرا همه کارش را دستی انجام می‌دهد. نمای پنجره‌های قدیمی را روی دستبند‌ها نقش می‌زند تا از آن سوی پنجره‌ها دخترکی تمام روز به تو نگاه کند و لبخند بزند. با او در مدآنلاین به گفتوگو نشستهایم.

طراحی‌های مبتنی بر ایده‌های سنتی، مدت‌هاست رواج دارد. اما ایده‌ طرح‌های سنتی روی کمر‌بند و دست‌بند‌های چرمی، از کجا به ذهن‌تان رسید؟
حدود دو سال است که چرمدوزی و ساخت کیف چرمی را شروع کردهام، بعد به اکسسوری‌های چرمی علاقه پیدا کردم و با کمی بررسی به ایده ساخت دستبند رسیدم؛ اول قرار بود طرحهای خودم را بزنم اما چون همهپسند نبود، از طرح‌های سنتی و ایرانی استفاده کردم.

به نظر خودتان چرا طرح‌هایتان، با استقبال روبهرو نشد؟
سبک‌ها متفاوت است؛ در عرصه تصویرسازی، مخاطب خاص وجود دارد و طوری نیست که عام مردم بتوانند بپزیرندش. من سوررئال کار می‌کنم، که مورد علاقه عام مردم نیست.

چرا مردم دوباره به سراغ معماری ایرانی و طرح‌های سنتی گرایش پیدا کردهاند؛ آیا مد تغییر کرده، یا برخی در پی بازیابی هویت‌ها هستند؟ شاید هم تنها، رویکردی نوستالژیک در کار است؟

چشم مردم از روز اول زندگیشان، این طرح‌ها را دیده و به چشم‌شان آشناست؛ مانند موسیقی سنتی، که ایرانی‌ها‌ بیشترین لذت را از این نوع موسیقی می‌برند زیرا به گوش‌شان آشناست و هر جایی که باشند ناخواسته به سمتش کشیده می‌شوند؛ البته چند سالی است هنرمندان با استفاده از این طرح‌ها در مد، باعث گرایش بیشتر مردم به سمت این طرح‌‌ها شدهاند.

کار شما اجرای طرح‌های سنتی روی ملزومات مدرن است؛ آیا جوانان این تلفیق را دوست دارند؟
بله. جوانها دوست دارند؛ معمولاً هم مخاطبان ما جوانان هستند. نوآوری در کنار سنت، به دلایلی که گفته شد مورد علاقه مردم است؛ مخصوصاً جوانان، چون سنت به تنهایی قدیمی است، ولی در کنار آثار مدرن، خلاقیتی به وجود می‌آورد، که معمولاً با استقبال خوبی از سوی هنرمندان یا حتی مردم عام روبه‌رو می‌شود.

وسایل مورد نیاز کارتان چیست؟
چرم طبیعی، سمبه برای سوراخ‌کردن چرم، مشته برای کوبیدن، دکمه، نخ مومزده، رنگ لبه و… .

کارتان شامل چه مراحلی است؟
بعد از تهیه‌ وسایل، چرم برشخورده و طرح‌ها روی‌شان فیکس می‌شود، بعد به وسیله سمبه و مشته کار سوراخ می‌شود و دوخت می‌خورد. در نهایت دکمه کار می‌شود و رنگ لبه به کار می‌خورد. تمام این مراحل دستی انجام می‌شود.



مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *