تاثیر اکسپرسیونیسم بر طراحی لباس

سبک اکسپرسیونیسم چگونه مفهومی را به دنبال دارد؟

برای بررسی تاثیر اکسپرسیونیسم بر طراحی لباس ابدا باید آن را بشناسید: هنر در اشکال بی شمار، همواره بازتابی از احساسات و خواسته های جامعه بوده. است. یکی از جنبش های هنری که به طور رسمی در آغاز قرن بیستم از سال ۱۹۰۵ در آلمان آغاز شد. اکسپرسیونیسم می باشد؛ که هدف آن بیان پیچیدگی های درونی ، و عواطف و احساسات انسانی است.

در این سبک هنرمند به دنبال ترسیم واقعیت عینی نیست، بلکه در پی احساسات و پاسخ های ذهنی است. که اشیا و رویداد ها در درون فرد ایجاد می کنند. هنرمند این هدف را از طریق: تحریف، اغراق، بدوی گرایی و فانتزی به دنبال می کند.

ریشه سبک اکسپرسیونیسم از کجاست؟

ریشه مکتب اکسپرسیونیسم آلمانی در آثار ونسان ونگوگ ، ادوارد مونک و جیمز انسور بود . که هر کدام در دوره ۱۹۰۰-۱۸۸۵ سبکی بسیار شخصی را در نقاشی ایجاد کرد.

هنرمندان ذکر شده از امکانات بیانی رنگ و خط برای خط برای کشف مضامین. دراماتیک و پر از احساسات برای انتقال ویژگی های ترس ، وحشت یا صرفا برای تجلیل از طبیعت با شدت توهم استفاده می کردند.

موج دوم و اصلی اکسپرسیونیسم زمانی که گروهی از هنرمندان آلمانی به رهبری ارنست لودویگ کرشنر انجمنی به نام (“پل”) تشکیل دادند. نقاشان این گروه علیه آنچه به عنوان طبیعت گرایی سطحی امپرسیونیسم آکادمیک می دیدند، شورش کردند.

آنها می خواستند هنر آلمانی را با نیروی روحی که احساس میکردند. فاقد آن بود.،دوباره احیا کنند. و این کار را با استفاده از بیانی اساسی شخصی و خودجوش انجام میدادند.

اکسپرسیونیست ها همچنین به کنده کاری های چوبی آفریقایی و آثار هنرمندان اروپای شمالی قرون وسطی و رنسانس علاقه داشتند.

ویژگی های مکتب اکسپرسیونیسم چیست؟

ضربه های قلم مو یا نوع استفاده از ابزار، خشن وسریع  بوده. و از رنگ های تند برای به تصویر کشیدن صحنه های خیابانی و شهری. و دیگر موضوعات معاصر، در ترکیب بندی های شلوغ و آشفته که به دلیل بی ثباتی و فضای پر احساسشان بوده است. ؛از ویژگی های این سبک است.

حکاکی های چوبی با خط های ناهموار ضخیم و تضاد های خشن یکی از حوزه های مورد علاقه اکسپرسیونیست های آلمانی بوده است.

اغلب اوقات یک اکسپرسیونیست از تکنیک هایی مانند تحریف و اغراق برای انتقال احساسات و عواطف استفاده می کنند.

تاثیر اکسپرسیونیسم بر طراحی لباس چگونه است؟

سوالی که وجود دارد این است که چگونه تاثیر اکسپرسیونیسم بر طراحی لباس نمایان شد؟

پس از شکل گیری جنبش اکسپرسیونیسم ، تاثیر این سبک بر هنر های مختلف نمایان شد. به صورت مستقیم بر طراحی لباس تاثیر داشت. وهمچنین بر تئاتر و نمایش هایی که کارگردانان و تهیه کنندگان آلمانی ازجمله لئوپولد یسنر، باهاوس و اروین پیکاستور به نمایش می گذاشتند.

 سال های پس از جنگ جهانی اول ، سال های تجربه و آزمایش های جدید و بزرگ در زمینه های گوناگون تئاتر بود.

بسیاری از جسورانه ترین تجربه ها در طراحی لباس قرن ۲۰ ، در کارگاه نمایش باهاوس زیر نظر اسکار شلمر روی داد.

اسکار شلمر از نخستین هنرمندانی بود . که با شیوه ای بنیادی بر بدن انسان ، به عنوان یک نمایشگر در غالب نشانه و همچنین ارتباط او با فضا، کار کرده است. او در طرح هایش برای نمایش باله سه گانه در سال ۱۹۲۲ بازیگر را به عنوان محور انرژی در نظر می گرفت .

او گاهی سر بازیگر را به کره ای فلزی تبدیل میکرد . و گاه بدن او را با خط های سیاه و سفید به شکل مارپیچ در می اورد. او در پی آن بود تا بدن انسان با لباس هایی سه بعدی تغییر دهد.

دیگر طراحان لباس صحنه از جمله امیل اورلیک ، آلفرد رولر و ارنست اشترن از طراحان برجسته صحنه و لباس بودند. که با طراحی های خود تاثیر بسزایی از سبک اکسپرسیونیسم بر طراحی لباس داشتند.

همکاری هنری لاوینیا شولز و والتر هولت مسلما یکی از ستارگان واقعی اکسپرسیونیسم آلمانی بود. کل تولید که در بین سال ۱۹۱۹ و۱۹۲۴ در هامبورگ انجام شد؛ به برخی از عجیب ترین لباس های قرن بیستم منجر شد.

شولز و هولد به دلیل خلاقیت عجیب و غریب خود شهرت یافتند :

لباسها و ماسک هایی که ظاهر وحشی ، بدوی، اکسپرسیونیستی و خودساخته داشتند.

به طور کلی هنر و مد همیشه به هم مرتبط بوده اند . طراحی هر لباسی هم در لباس های اوت کوتور و هم در لباس های آماده فرآیندی خلاقانه را طی می کنند .

مد از هنر الهام گرفته شده است و هنر با مد گفت و گو می کند. بنابر این جای تعجب نیست که تاریخ مشترک آنها از همکاری متعدد تشکیل شده است که ثمره آن آثار هنری واقعی است.

در مقالات بعدی بیشتر به بررسی کالکشن ها در این حوزه میپردازیم.

گردآوری به قلم : مریم ذاکری
ویراستاری : دنیا فلامرز فولادی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *