طراحی لباس و دنیای مد

اولین عطر کوکو شنل

طراحی لباس و دنیای مد چیست؟

طراحی لباس و دنیای مد  (به انگلیسی: Fashion Design) هنر استفاده از طراحی، زیبایی‌شناسی (حسّیک) یا زیبایی طبیعی برای خلق پوشاک و زیورآلات است، طراحی مد متأثر از نگرش‌های اجتماعی، فرهنگ‌ها و جوامع مختلف بوده و به اندازهٔ همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است. طراحان مد به طریق متفاوتی در بخش‌های طراحی پوشاک و زیورآلات کار می‌کنند؛ بعضی به تنهایی و بعضی به عنوان بخشی از یک گروه به این حرفه مشغول هستند. آن‌ها با تلاش برای طراحی لباس‌های زیبا و باب طبع جامعه سعی در بیشتر کردن تمایل مصرف‌کنندگان دارند. به دلیل اینکه طراحی و ارائهٔ لباس‌های جدیدی که مورد پسند عموم قرار بگیرند فرایندی زمان‌بر است، متخصصان این حرفه در عین حال باید بتوانند به‌طور دقیق، زمان تغییر سلیقهٔ مصرف‌کننده را پیش‌بینی کنند. مد و رسانهٔ آن که پوشاک است نمادی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع هستند.

اوت کوتور چه نوع دوختی است؟

برخی از لباس‌ها به‌طور خاص برای یک شخص ساخته می‌شوند. دوخت سفارشی یا «اوت کوتور» (Haute couture) یا خیاطی قراردادی از جمله روش‌هایی هستند که برای این منظور به کار می‌روند. با این وجود امروزه پوشاک بیشتر برای بازار انبوه، به خصوص لباس‌های روز و معمولی طراحی می‌شوند.

طراحی مد یک هنر کاربردی است که می‌تواند در زمینه های متفاوتی مانند طراحی لباس کاربرد داشته باشد. همچنین تغییرات آن می‌تواند ناشی از پیامدهای زندگی فرهنگی و تأثیرات اجتماعی باشد.

طراحی لباس و دنیای مد در حوزه های خود به چه صورتی فعالیت میکنند؟

طراحان لباس از راه‌های متنوع و متفاوتی می‌توانند کار کنند، برای مثال آن‌ها می‌توانند به شکل تمام وقت در خانهٔ طراحان که متعلق به صاحبان طرح هاست برای یک مد خاص یا به صورت انفرادی یا به عنوان بخشی از یک گروه کار کنند.طراحان مستقل روی طرح‌های خودشان کار می‌کنند و پس از اتمام کار، طرح‌های خود را به خانه‌های مد یا به‌طور مستقیم به مغازه‌ها و تولیدی‌های لباس می‌فروشند و لباس‌هابرچسب خریدار طرح را می‌خورند. برخی از طراحان برچسب‌های خودشان را می‌سازند که تحت آن طرح‌هایشان با نام خودشان در بازار عرضه می‌شوند.

 بعضی از طراحان نیز خود کارفرما هستند و برای مشتریان منحصر به فرد و خاصی طراحی می‌کنند. بعضی دیگر از طراحان در بخش مد برتر (به انگلیسی: High Fashion) فعالیت می‌کنند و کارهای خود را برای فروشگاه‌های تخصصی یا فروشگاه‌های حوزهٔ مد برتر می‌فرستند، این طراحان که به دنبال بنا نهادن گرایش‌های مد هستند لباس‌های مبتکرانه و بدیع خلق می‌کنند. با این حال اکثر طراحان مد ایده‌های نوآورانهٔ خود را برای بازار انبوه لباس‌های زنانه، مردانه و کودکانه به کار می‌برند و در استخدام تولیدکنندگان پوشاک هستند.در حالی که برخی از مردم فکر می کنند که خرید چند الگوی خیاطی و انواع پارچه برای ایجاد لباس “طراحی” است، واقعاً اینطور نیست.

این کار دقیقا برابر است با…

شما فقط با استفاده از طرح های شخص دیگری (نقوش) و پارچه ای که خریداری کرده اید، یک کمد لباس کپسولی ایجاد می کنید زیرا رنگ / چاپ / بافت را دوست داشتید. این طراحی نیست و منسجم به نظر نمی رسد.

بزرگترین ماه های تجاری:

از بزرگترین مارک‌های طراحانی که نام تجاری خودشان را دارند، می‌توان به ابرکرومبی اند فیچ، جاستیس و جوسی اشاره کرد که به احتمال زیاد توسط گروهی از طراحان منحصر به فرد طراحی می‌شوند که تحت کارگردانی یک مدیر طراحی کار می‌کنند.

تفاوت طراحی مد با طراحی لباس چیست؟

بسیاری از افراد در ایران تصور می‌کنند طراح لباس همان طراح مد است و خیلی از خانم‌های هنرمند طراح، در بیوی اینستاگرام خود عنوان طراح مد و لباس را به خود نسبت داده‌اند! در واقع طراحی لباس شاخه ای از طراحی مد است. رشته‌ای با عنوان طراحی مد در کشور ما وجود ندارد، اما در بسیاری از کشورها طراحی مد (Fashion Design)   یعنی “هنر استفاده از طراحی، زیبایی‌شناسی یا زیبایی طبیعی برای خلق پوشاک و زیورآلات”.  طراحان مد با توجه به شرایط جامعه و خیلی چیزهای دیگر، به روش‌های مختلف در بخش‌های طراحی پوشاک و زیورآلات فعالیت کرده و سبک جدیدی را خلق می‌کنند. طراحی مد یک هنر کاربردی است که می‌تواند در زمینه‌های متفاوتی مانند طراحی لباس کاربرد داشته باشد و همچنین تغییرات آن می‌تواند ناشی از پیامدهای زندگی فرهنگی و تأثیرات اجتماعی باشد.

مهارت های یک طراح لباس چیست؟

اولین قدم در هر فرآیند(طراحی لباس و دنیای مد) طراحی، تحقیق است و این برای طراحی مد تفاوتی ندارد. وقتی کار روی مجموعه جدیدی را شروع می کینم، تحقیق بر روی مواردی زیر است و پس از آن مجموعه اطلاعات خود را با کانسپت دلخواه تنظیم میکنیم.

  • رنگ
  • پارچه
  • تاریخ
  • حالت
  • فصل
  • بافت

منابع اولیه و ثانویه را به عنوان بخشی از فرآیند تحقیق جمع‌آوری می‌کنیم، و همه اینها را در یک کتاب طرح یا روی تخته‌های پین بزرگ جمع‌آوری می‌کنیم تا بتوانم ببینیم چگونه همه آنها با هم هماهنگ می‌شوند.

طراحان مد مشتاق باید زمان خود را صرف تحقیق و جمع آوری الهام کنند. می‌تواند تکه‌های پارچه‌ای باشد که احساسش را دوست دارید یا ترکیب رنگی در یک مجله، آن را در پوشه‌ای از دفترچه برای مراجعات بعدی نگه دارید.

تاریخ

( history of fashion):

فرقی نمی‌کند دوران خاصی را تجربه کنید یا در تاریخ یک لباس خاص جستجو کنید، تحقیقات تاریخی برای هر طراح لباس یک قدم ضروری است!

مطالعه تاریخ ،مهمترین منبع الهام شما محسوب میشود، و از همه مهم تر مطالعه تاریخ هنرو الهام ازتکنیک های مختلف در هنر های تجسمی مثل نقاشی ،مجسمه سازی ، وحتی سینما و… مورد توجه شما میتواند قرار گیرد. ومنبع الهام شما قرار میگردو هرپه که شما ببینید بیشتر در شما و طراحی های شما از نظر فکری تاثیر خواهند گذاشت.

مود و احساسات شما

(mood &feeling)

اگر من بر اساس خلق و خوی یا احساسی طراحی می کنم، تحقیقاتی را جمع آوری می کنم که به من کمک می کند آن را “احساس” کنم. برای مجموعه‌ای که مبتنی بر آرامش است، ممکن است تصاویر و نمونه‌های پارچه‌ای را جمع‌آوری کنم که آبی یا سبز هستند – شاید حتی کمی صورتی پاستلی. هر چیزی که دارای آن حالت “آرام” و “آرام” باشد الهام بخش است.
من طرفدار خرید لباس‌ها و کتاب‌های قدیمی و کاوش در تاریخ هستم – این تنها دلیلی است که من یک کت قدیمی Burberry دارم و فقط برای تحلیل عمیق‌تر از ساختارشکنی آن خودداری کردم.

فصل ها

seasons


چیزی که هنگام طراحی لباس باید به آن توجه داشت فصلی بودن است. شما واقعاً نمی خواهید روی مجموعه ای با الهام از تاریکی و بدبختی زمستان طولانی در Game of Thrones (به عنوان مثال) کار کنید .و سپس سعی کنید آن را به عنوان یک مجموعه تابستانی بفروشید! فقط احساس منسجمی نمی کند، و هیچ کس نمی خواهد آن را بخرد.

بافت

Texture

بسیاری از مردم بافت را با رنگ و پارچه می‌اندازند،.اما بافت را می‌توان به روش‌های دیگری ایجاد کرد. نه فقط از طریق پارچه، همانطور که از مجموعه بالا که در هفته مد فارغ‌التحصیل نشان دادم، می‌بینید.

بافت همچنین می‌تواند به ایجاد حس کمک کند – پارچه‌های با بافت سنگین با چرت زدن، مانند خز مصنوعی، می‌توانند احساس راحتی و گرما به شما بدهند.

روند طراحی

Design Process

شما تمام تحقیقات را انجام داده اید، نمونه های پارچه را جمع آوری کرده اید و یک دیوار (یا کتاب طراحی) را با ایده های خود پر کرده اید. بعد چی؟

روند طراحی! این کار را می توان به صورت دیجیتال یا سنتی انجام داد و در دو بعدی و سه بعدی اتفاق می افتد!

برخی از طراحان علاقه ای به طراحی یا توسعه طرح ها در سه بعدی فیزیکی ندارند. این کاملاً قابل قبول است، و برخی از دانشجویانی که در مدرسه مد در کنار آنها آموختم، به عنوان طراح در صنعت مد مشغول به کار شدند.

اکنون گزینه‌های نرم‌افزار طراحی لباس زیادی در دسترس است، و من صادقانه با بسیاری از آن‌ها آشنا نیستم.زیرا مسیر کاغذ و مداد را در کنار پارچه‌کشی ترجیح می‌دهم، اما در اینجا برخی از مواردی وجود دارد .که با آنها آشنا هستم و می‌توانید بیشتر تحقیق کنید که به شما امکان می‌دهد طراحی به صورت دو بعدی/سه بعدی:

انواع نرم افزارهای طراحی لباس:

۱٫Adobe Illustrator – این نرم افزار اصلی طراحی است .که برای طراحی مد دیجیتال و ساخت الگو از آن استفاده می کنم
۲٫Adobe Photoshop – در حالی که یک برنامه CAD نیست. من از آن برای استخراج طرح های رنگی از تحقیقات بصری خود و ایجاد چاپ دیجیتال استفاده می کنم.

۳٫Alvanon – سازندگان فرم های لباس، آنها همچنین یک فرم “مجازی” دارند که به صورت اشتراک در دسترس است
۴٫Clo 3D – طراحی سه بعدی، اما از آن استفاده نکرده ام زیرا کاملاً با رایانه های Apple Mac سازگار نیست

۵٫Gerber AccuMark – نرم افزار سطح حرفه ای (خرید شده توسط Lectra)
6.Sketchbook – روی iPad کار می کند، اما من آن را در دستگاه های دیگر امتحان نکرده ام
۷٫Tailornova – کاملاً جدید است اما در دسترس تر به نظر می رسد.

۸٫ مارولوس دیزاینر در این نرم افزار شما نیتوانید کت واک های اجرایی را به همراه طراحی لباس و حتی مولاژ به صورت تخصصی انجام دهید.

۹٫جیمینی دیزاینر که در آن به صورت حرفه ای به الگوسازی مدل های طراحی شده ی خود میپردازید و میتوانید الگوهای خود را چیدمان کنیم. به واسطه ی آن به صورت حرفه ای برای کار در شرکت های بزرگ استفاده کنید.

۱۰٫نرم افزار procreate که در آن مثل نرم افزار فتوشاپ اما پیشرفته تر. برای طراحی دیجیتال طراحی شده است .و دسترسی به قلم ها و براش ها بسیار زیادی برای طراحی را به همراه دارد.

شما مستوانید حتی به طور تخصصی در هر یک از این نرم افزار ها به طور حرفه ای فعالیت داشته باشید.و ایمن فعالیت به طور حرفه ای در یک برند به عنوان آینده شغلی شما .به عنوان تصویر ساز یا الگوساز دنیای مد باشید.

یک روش قدیمی برای طراحی Traditionally:

روش قدیمی تر برای فرآیند طراحی مد، بیرون کشیدن استفاده از مداد و کاغذ است .وطراحی کردن است.و در این مرحله شما باید دست قوی در طراحی داشته باشید. و آگاه باشید که چگونه طرح خودتان را به دوزنده پرزنت کنید.

ابتدا تمام تحقیقات بصری خود را در دسترس قرار دهید وازعناصر آن در مود برد خودتان استفاده کنید. برای توسعه ایده های طراحی لباس خود استفاده کنید.

این فرآیندی است که در چندین مرحله اتفاق می‌افتد. وهمچنین در برخی تحقیقات سه بعدی، ایده‌هایی روی فرم لباس و و کالکشن بندی ایده های خود استفاده کنید.

ساختن الگو

مرحله بعدی که ایده های طراحی خود را اصلاح کردید، ایجاد الگوها است. این در طراحی لباس ضروری است تا بتوانید تناسب و تناسب را بررسی کنید و مرحله ای است که من هرگز از آن نمی گذرم. طرح های دو بعدی شما اکنون در مقابل شما شروع به زنده شدن خواهند کرد!

شما از یک بلوک خانه (یا یک بلوک شخصی سازی شده اگر برای خودتان لباس طراحی می کنید).استفاده خواهید کرد .که به شما کمک می کند تا با اندازه و شکل در مجموعه های آینده سازگار بمانید.

Sample Making (نمونه سازی)

هنگامی که الگوی خیاطی ایجاد شد، زمان دوختن یک نمونه فرا می رسد، شما حتما باید بتوانید نمونه های اولیه خودتان را آماده کنید.

هنگامی که طرح کامل شد، نمونه نهایی در پارچه واقعی ساخته می‌شود، اما رسیدن به این مرحله ممکن است به چندین زحمت نیاز باشد.

شما باید توانایی الگوسازی و دوخت نمونه ی خودتان را داشته باشید و آن را برای تولید به خیاط برسانید.

Selling Your Designs(فروش طرح های شما)

آخرین مرحله ی که میتوانید بگوییم یکی از مراحل مهم وتکمیل کننده ی کار شماست و نتیجه ی شماست. البته که در بخش های مختلف شما میتوانید به طور تخصصی در آن فعالیت کنید.

اما در فرایندی که خودتان میخواهید به تنهاییی تمام موارد را پیش ببرید .باید آشنایی خوبی به این مورد داشته باشید .که بازار هدف شما کجاست و مخاطب شما به په مواردی توجه میکند .و بابرندسازی خودتان هم اشنا باشید. وبتوانید به خوبی خودتان رابه بازار فروش معرفی کنید و نهایتا پرزنت خوبی حتی به شرمت ها اراِه دهید

آیا هدف شما شخصی دوزی است یا به صورت تولیدی وعمده علاقه دارید؟

برند شما چه استایل هایی را دنبال میکند ؟

و نهایتا فروش شما در چه محل هایی صورت میگیرد، فروشگاه های شما چگونه چیدمان میشود فروش شما و تبلیغات شما به چه صورتی است؟

عکاسی ها و مدلینگ طراحی های شما به په صورت است ؟و باز همه پیز به جامعه ی هدف شما بستگی دارد

و…

در دوره های موسسه دانش آرا ،تمام موارد را به صورت تخصصی با استاد حرفه ای در همان زمینه به شما آموزش داده میشود.

شما میتوانید در صفحه اینستاگرام ما پیگیر اطلاعیه های شروع دوره های ما باشید.وهمینطور در صفحه ی دوره های ما میتوانید.به ورکشاپ ها و دوره های مارا ببینید.

آدرس اینستاگرام :صفحه اینستاگرام آموزشگاه دانش آرا

اطلاعات ورکشاپ ها و دوره ی دیگر اکوپرینت، دوخت های سنتی ،ورکشاپ مکرومه و تاپستری و…را در صفحه های دیگر وب سایت را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *