رنگ مد سال چگونه انتخاب می‌شود

رخدادهایی که در دنیا به وقوع می‌پیوندند تعیین‌کننده رنگ مد سال هستند. این رخدادها شامل جنگ، زلزله بزرگ، بحران اقتصادی و حتی شیوع بیماری‌‌ها می‌شود. مثلا زمانی که جنگی در یک جایی اتفاق افتاده و دنیا از آن تاثیر گرفته است شما می‌بینید که چقدر روی رنگ آن سال تاثیر گذاشته، هر زمانی که بحرانی وجود داشته و یک نگرانی برای گروه بزرگی از مردم جهان رخ داده است مد همیشه به کمک آمده است.

یعنی مد در متعادل کردن روحیه مردم نقش دارد؟

بله مد دقیقا کار فرهنگی می‌کند و یک جورهایی می‌توانیم بگوییم که یک کار روانشناسانه در جامعه جهانی صورت می‌گیرد. مثلا رنگ‌هایی که بعد از وقوع یک بحران به عنوان رنگ مد معرفی می‌شوند رنگ‌هایی خواهند بود که به متعادل کردن حس‌ آدم‌ها کمک می‌کند. الان شما وقتی می‌روید بازار می‌بینید آبی کاربنی مد شده باید این سوال را از خودتان بپرسید که «چرا آبی کاربنی؟» چه چیزی به‌وجود آمده که آبی کاربنی را آورده‌اند؟ «بعد شما نگاه کنید اگر الان اینجا آبی کاربنی هست پس یک فصل قبل از آن در اروپا همین رنگ مد بوده‌ (معمولا رنگ‌های مد یک فصل بعد به ایران وارد می‌شوند) شما باید ببینید که یک سال قبل چه اتفاق‌هایی افتاده، این رخدادها را به هم متصل کنید بعد ببینید که این رنگ از کجا می‌آید و مطمئن باشید روحیه مردم در سراسر جهان به حضور این رنگ نیاز داشته است و البته دلایلش را گروه‌هایی که رنگ را انتخاب می‌کنند می‌دانند.

yy

این مساله فقط درباره رنگ است یا فرم و مدل لباس هم از این اصول پیروی می‌کند؟

بیشتر روی رنگ تاثیر دارد چون روحیه انسان‌ها با رنگ خیلی در تماس است و شما با بازی که در رنگ می‌کنید می‌توانید یک جامعه را به وحشیگری سوق بدهید یا یک جامعه را تلطیف کنید، ‌یعنی شما می‌توانید با رنگ‌هایی که در لباس‌ها می‌آورید جامعه را کنترل کنید. در گام بعدی در فرم هم تاثیر دارد وقتی که دوره جنگ سرد بود فرم‌هایی که در لباس‌ها پیش آمد بیشتر به سمت ساده بودن متمایل شد و آن حس مینی‌مالیستی که در جامعه جهانی در هنر به‌وجود آمده بود فرم‌های مد لباس را تحت تاثیر قرار داد یعنی فرم‌های مد لباس ساده‌تر شد. جالب است بدانید که ۲ سالی است که جامعه‌ هنری به سمت استفاده از مدهای قدیمی تمایل پیدا کرده است، در واقع المان‌هایی از مدهای قدیمی را در نظر گرفته و آنها را به روز کرده و وارد بازار می‌کند.

سازوکار اجرایی انتخاب رنگ سال چیست؟

یک نکته مهم این است که تمامی دست‌اندرکاران مد پوشاک بر سر رنگ یک تفاهم کامل دارند، وقتی یک رنگ امسال برای مد کار می‌شود یک اجماع کلی بر این موضوع دارند این طوری نیست که هر طراح مدی یک ساز برای خودش بزند وقتی رنگ انتخاب شد دیگر تمامی طراحان باید از آن رنگ استفاده کنند البته هر کسی در مجموعه‌ای که ارائه می‌دهد المان‌های شخصی‌اش را وارد می‌کند ولی حتما باید رنگ سال را در مجموعه‌هایش داشته باشد وقتی مثلا می‌گویند رنگ فصل آینده آبی کاربنی است بین کسانی که طراحان اصلی مد هستند یک توافق کامل انجام شده‌ است.

یعنی رنگ از سوی طراحان مد انتخاب می‌شود؟

در دنیای مد مجموعه‌هایی فعالند که اعضای آنها را طراحان لباس‌ها، هنرمند‌ها، آرتیست‌ها از فیلسوف گرفته تا روانشناس و مردان سیاسی در این مجموعه‌ها نشست و برخاست می‌‌کنند اینها در واقع با همدیگر بده بستان دارند با همدیگر جمع‌هایی را دارند که وقتی بخواهند چیزی را به عنوان آیتم تاثیرگذار سال اعلام بکنند تمامی اعضای گروه با هم به نقطه‌ انتخاب می‌رسند. چیزی نیست که هر کسی برای خودش یک آیتم اعلام کند، این افراد در واقع در رشته‌های گوناگون تخصص دارند بنابراین می‌توانند تشخیص بدهند که چه رنگی باید مد شود.

یعنی این‌طور نیست که طراح در هر فصل هر رنگی را می‌خواهد انتخاب کرده و مجموعه‌ای از لباس‌ها را ارائه بدهد؟

اصلا این طور نیست اگر این اتفاق بیفتد آن طراح مطمئنا به شکست می‌رسد.

پس تمامی طراحان لباس تصمیم می‌گیرند که یک رنگ را مد کنند و بعد ما می‌بینیم که ویترین تمام لباس‌فروشی‌ها پر از همان رنگ خواهد شد؟

بله. حالا ببینید این توافق از کجا به دست می‌آید، از دهه ۹۰ به این طرف که کامپیوتر و اینترنت وارد سیستم صنعت شد آژانس‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات از مردم سراسر دنیا تاسیس شد. از سال ۹۵ به بعد کم‌کم وقتی اولین و بلاگ‌ها شکل گرفتند و اطلاعاتی را در زمینه مد منتشر کردند عکس‌هایی که صاحبان این وبلاگ‌ها از مردم سراسر دنیا منتشر می‌کردند در واقع نشان می‌داد که مردم در کوچه و خیابان چه‌چیز می‌پوشند به این ترتیب علاقه‌مندی‌های مردم مشخص می‌شد. آژانس‌های واسطه تمامی این اطلاعات را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کنند علاوه بر این خود آژانس‌ها نیز افرادی را در استخدام دارند که بخش قابل‌توجهی از اینگونه اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند.

کار تحلیل تمامی این اطلاعات نیز در همین آژانس‌ها انجام می‌شود، پس نبض زندگی مردم در تحلیل‌هایی است که این آژانس‌ها دارند. این اطلاعات در ازای پرداخت پول در اختیار طراحان مد قرار می‌گیرد. این اطلاعات از سطح دنیا تهیه و دسته‌بندی شده و به فروش می‌رسد. به همین دلیل است که ما با پدیده‌ای به نام «مدجهانی» روبه‌رو شده‌ایم مدی که همه جهان از آن تغذیه می‌کند و رنگ سال دارد. این مد جهانی نتیجه تلاش‌ آژانس‌هایی است که نقش حلقه واسط بین مردم کوچه و بازار و طراحان مد و لباس را ایجاد کردند. حالا دیگر طراحان می‌دانند که رنگ‌هایی که با تکیه بر اطلاعات این آژانس‌ها انتخاب شود قطعا مورد قبول مردم واقع خواهد شد و درآمدزا خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *